Πα. Μαρ 29th, 2024

Έκθεση Πισσαρίδη: Οι στόχοι που βάζουν σε νέα πορεία την Τοπική Αυτοδιοίκηση – Τι προτείνει η ΚΕΔΕ

Το περιεχόμενο της έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη, η οποία παραδόθηκε πριν λίγες μέρες στην Κυβέρνηση, και οι αναφορές της στον ρόλο του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, απασχόλησαν την 6η Συνεδριακή Διάσκεψη της ΚΕΔΕ.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Δημήτρης Παπαστεργίου κατά την εισήγησή του τόνισε πως η έκθεση περιγράφει το ποιος πρέπει να είναι ο σύγχρονος ρόλος της αυτοδιοίκησης και ποια βήματα πρέπει να γίνουν στη χώρα, ώστε οι δήμοι να συμβάλουν ουσιαστικά στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της Ελλάδος.

Ο κ. Παπαστεργίου επεσήμανε επίσης την ανάγκη μεγαλύτερης οικονομικής χρηματοδότησης των δήμων, που λόγω της πανδημίας έχουν αναγκαστεί να προβούν σε μεγάλες δαπάνες ενώ αντίστοιχα μεγάλες είναι και οι απώλειες στα έσοδά τους.

Τα βασικότερα σημεία της έκθεσης Πισσαρίδη:

• Η Έκθεση αναγνωρίζει ότι η Τ.Α στην Ελλάδα έχει περιορισμένες αρμοδιότητες σε σχέση με ό,τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι δαπάνες, υπολογισμένες για το 2010 ήταν το 2,8% του ΑΕΠ ενώ μέσος όρος για την Ε.Ε. ήταν 16,6%. Σήμερα τα ποσά αυτά είναι πολύ παρακάτω. Και βεβαίως το 2010 η Τ.Α. είχε 60% περισσότερη χρηματοδότηση από ότι σήμερα.

• Αναγνωρίζει τις επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και τις καθυστερήσεις που αυτή συνεπάγεται, λόγω της εμπλοκής πολλών βαθμών διοίκησης για ένα ζήτημα.

• Αναγνωρίζει τον μη ξεκάθαρα καθορισμένο τρόπο κατανομής των πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού.

• Αναφέρει τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο που καλείται να παίξει η Τ.Α στις νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

Με βάση αυτές τις διαπιστώσεις στην έκθεση περιλαμβάνονται μια σειρά από προτάσεις όπως :

• Η ενισχυμένη συμμετοχή της Τ.Α σε μια σειρά από αρμοδιότητες κι ευθύνες, όπως τα χωροταξικά σχέδια, τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια καθώς και ο καθορισμός των χρήσεων γης. Οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες προτείνεται να αποτελούν ευθύνη των Δήμων , αρκεί να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει ένας κοινός κώδικας των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων της χώρας μεταξύ τους.

• Τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι η χωροταξία και η εκπαίδευση.

• Τη συγχώνευση των φόρων της ακίνητης περιουσίας και τη μεταφορά μέρους αυτών σε τοπικό επίπεδο. Σημείο που απαιτεί προσοχή από πλευράς αυτοδιοίκησης , καθώς η μεταφορά των πόρων αυτών προς τους Δήμους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει αφορμή για περαιτέρω μείωση των ΚΑΠ των Δήμων.

• Τη μεταβίβαση πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση, ανάλογα με τις αρμοδιότητες κι ευθύνες που τις μεταφέρονται και σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Κάτι που αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα της ΚΕΔΕ και της Τ.Α.

• Τον εκσυγχρονισμό του συστήματος εκπαίδευσης , με συμμετοχή και ρόλο της αυτοδιοίκησης. Ζήτημα που έχει τεθεί και στις συνεδριακές διασκέψεις.

• Προτείνει ένα όχι ιδιαίτερα ξεκάθαρο μαθηματικό μοντέλο για την κατανομή των πόρων, πάνω στο οποίο θα υπάρξει ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση από την ΚΕΔΕ.

• Προτείνει τη λειτουργία Μητροπολιτικών Δήμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ θέση της ΚΕΔΕ είναι Πρωτοβάθμιος Βαθμός Μητροπολιτικής Διοίκησης.

• Προτείνει το διευρυμένο ρόλο των Δήμων στις αστικές αναπλάσεις, στον Πολιτισμό, τις ΟΧΕ και τις ΣΒΑ .