*του Κώστα Παπαχλιμίντζου

Ακόμα και 10.000 μπορεί να είναι τελικά οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα ασκήσουν καθήκοντα δικαστικών αντιπροσώπων στις εκλογές της 26ης Μαΐου! Πρόκειται για έναν πρωτοφανώς υψηλό αριθμό -εφόσον επιβεβαιωθεί-, που προέκυψε από την απόφαση της κυβέρνησης να «σπάσει» τα εκλογικά τμήματα και να ψηφίζουν σε διαφορετικό τμήμα οι πολίτες για δημάρχους και σε άλλο για περιφερειάρχες και ευρωβουλευτές.

Ετσι, το σύνολο των εκλογικών τμημάτων στη χώρα για πρώτη φορά ξεπερνά τα 40.000 και οι δικηγόροι και δικαστικοί δεν επαρκούν για να τα καλύψουν. Συνεπώς, «επιστρατεύονται» οι δημόσιοι υπάλληλοι, σε μια κίνηση που δημιουργεί απορίες και ερωτήματα.

Σε κάθε περίπτωση, αν στις 26 Μαΐου μαζί με τις ευρωεκλογές γινόταν ο δεύτερος –και όχι ο πρώτος– γύρος των αυτοδιοικητικών εκλογών, δεν θα υπήρχε ανάγκη να στηθούν τόσα τμήματα. Σε μια τέτοια περίπτωση, όπως είχε γίνει το 2014 εξάλλου, σε πολλούς δήμους και περιφέρειες η αναμέτρηση θα είχε κριθεί στον πρώτο γύρο, ενώ στους υπόλοιπους θα υπήρχαν μόλις 2 + 2 ψηφοδέλτια, χωρίς σταυρούς προτίμησης.

Θυμίζουμε ότι μέχρι τώρα σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις, για λόγους διασφάλισης του κύρους και της αξιοπιστίας της διαδικασίας, ως αντιπρόσωποι της δικαστικής Αρχής σε κάθε εκλογικό τμήμα διορίζονταν οι πρωτοδίκες και οι αντεισαγγελείς πρωτοδικών, οι πάρεδροι των Πρωτοδικείων και των Εισαγγελιών πρωτοδικών, οι εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι εισηγητές του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι πρωτοδίκες και οι πάρεδροι των Διοικητικών Πρωτοδικείων, οι σπουδαστές της Εθνικής Σχολής Δικαστών, οι δικαστικοί αντιπρόσωποι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι ειρηνοδίκες και οι πταισματοδίκες και, φυσικά, οι δικηγόροι και σε κάποιες περιπτώσεις οι συμβολαιογράφοι.

Δημόσιοι υπάλληλοι πολύ σπάνια διορίζονταν σε θέσεις δικαστικών αντιπροσώπων, γιατί όλες οι θέσεις καλύπτονταν από δικαστικούς και δικηγόρους. Τώρα, όχι μόνο θα διοριστούν, αλλά θα είναι μάλλον και κατά χιλιάδες. Αυτό γιατί η κυβέρνηση, για λόγους που δεν έχει εξηγήσει, μετέφερε τον πρώτο γύρο των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών από τις 19 στις 26 Μαΐου και αύξησε έτσι κατακόρυφα την ανάγκη για εκλογικά τμήματα.

Η ρύθμιση

Προτεραιότητα για διορισμό ως δικαστικοί αντιπρόσωποι έχουν όσοι δημόσιοι υπάλληλοι διαθέτουν πτυχίο Νομικής και ακολουθούν οι υπόλοιποι. Ιδού τι λέει η ρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών, που ψηφίστηκε πρόσφατα: «Αν τα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου (σ.σ.: δικαστές, δικηγόροι κ.λπ.) δεν επαρκούν, το Α’ Τμήμα του Αρείου Πάγου, αφού διαπιστώσει την ανεπάρκεια, διορίζει, προς συμπλήρωση του απαιτούμενου αριθμού, μόνιμους δημοσίους πολιτικούς υπαλλήλους ή μόνιμους υπαλλήλους της Περιφέρειας που είναι πτυχιούχοι Νομικής με βαθμό τουλάχιστον «Β’» και μόνο αν ούτε αυτοί επαρκούν διορίζει πτυχιούχους άλλων σχολών που κατέχουν θέση προϊσταμένου τουλάχιστον τμήματος».

Οι προϊστάμενοι, βέβαια, σε τμήματα και διευθύνσεις στη Δημόσια Διοίκηση έχουν οριστεί σε αυτές τις θέσεις σε μεγάλο ποσοστό την τελευταία τετραετία, δηλαδή με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό κάνει πολλούς να αναρωτιούνται αν η επιλογή να οριστούν σε θέσεις δικαστικών αντιπροσώπων οι συγκεκριμένοι κρύβει την πρόθεση να αποτελούν «το μάτι και το αυτί» της κυβέρνησης στην εκλογική διαδικασία.

Αιχμηρή ανακοίνωση

Εκπρόσωποι δικαστικών υπαλλήλων έχουν εκφράσει τη διαμαρτυρία τους για τον μη ορισμό δικαστικών αντιπροσώπων Γ’ και Δ’ βαθμού στις εκλογές και την προτίμηση που έδειξε η κυβέρνηση στους δημοσίους υπαλλήλους. Οπως αναφέρουν σε σχετική -αιχμηρή- ανακοίνωσή τους, «σε μια στιγμή επίσης που διπλασιάζεται ο αριθμός των εκλογικών τμημάτων και θα ‘χωράγανε’ όλοι, αποφάσισαν να κοπεί ικανός αριθμός δικαστικών υπαλλήλων, με φυσικό επακόλουθο (σχεδόν βέβαιο) να πρέπει να διοριστούν και υπάλληλοι πτυχιούχοι Νομικής και άλλων κλάδων, για να καλυφθούν όλα τα εκλογικά τμήματα».

Οι δικηγόροι όλες τις περασμένες δεκαετίες αποτελούσαν το εχέγγυο της ελεύθερης και αδιάβλητης αποτύπωσης της λαϊκής βούλησης στις κάλπες. Με την εμπειρία τους, τόσο από τα σεμινάρια στους κατά τόπους δικηγορικούς συλλόγους όσο και από τη συμμετοχή τους σε πολλές εκλογικές διαδικασίες, παρείχαν την εγγύηση της σωστής και ομαλής εκλογικής διαδικασίας – γι’ αυτό εξάλλου και σπάνια είχαν ακουστεί στη χώρα μας παράπονα για «παρατυπίες» ή «παρασπονδίες». Το μεγάλο πλήθος των δημοσίων υπαλλήλων που για πρώτη φορά θα ασκήσει τα καθήκοντα δικαστικού αντιπροσώπου δεν προσφέρει σε καμία περίπτωση την ίδια εγγύηση και σιγουριά.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 11/5/2019