Ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά προγράμματα της Περιφέρειας Θεσσαλίας με χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας εφαρμόζει η Περιφέρεια Θεσσαλίας, με στόχο την ισότιμη πρόσβαση μαθητών με αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον.

Με βάση τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για το Παιδί, καθώς και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η Περιφέρεια θα στηρίζει για τα επόμενα πέντε χρόνια τις σχολικές μονάδες με εκπαιδευτικούς οι οποίοι συλλειτουργούν και συνεργάζονται με τον εκπαιδευτικό της τάξης και υποστηρίζουν τους μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται με 24,6 εκατ. ευρώ, αφορά τη συνεκπαίδευση και τη συμπερίληψη 326 μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης, μέσα από εξατομικευμένη υποστήριξη, ώστε να εξασφαλιστεί η συμπερίληψη και η ισότιμη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι.

Με το ποσό των 24,6 εκατ. ευρώ διασφαλίζεται το μισό περίπου κόστος από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, αφού καλύπτει την πρόσληψη ή διάθεση εξειδικευμένου προσωπικού, ώστε οι μαθητές που χρειάζονται ειδικής μορφής υποστήριξη να τη λαμβάνουν εντός του σχολείου.

Η συνεκπαίδευση και η συμπερίληψη για την ισότιμη πρόσβαση και ένταξη των 326 μαθητών στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης θα επιτευχθεί μέσω της παροχής εξατομικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, καθώς και μέσω της αξιοποίησης των δομών των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., πρώην ΚΕ.ΣΥ.).

Η δράση δίνει έμφαση στη συνεκπαίδευση (inclusion) – δηλαδή στην ένταξη των μαθητών με αναπηρία η? και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση. Ο στόχος είναι με την μαθησιακή? υποστήριξη να καταφέρουν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης τους. Να μπορούν να λαμβάνουν εντός του σχολείου τη φροντίδα που απαιτείται, με εύλογες προσαρμογές, ενισχύοντας τη συμμετοχή τους στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Κουρέτας υπογραμμίζοντας την σημασία της συνεκπαίδευσης σημειώνει:

«Για πέντε χρόνια η Περιφέρεια θα παρέχει στήριξη των σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικούς οι οποίοι συλλειτουργούν και συνεργάζονται με τον εκπαιδευτικό της τάξης και υποστηρίζουν τους μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με εύλογες προσαρμογές στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών τους. Στόχος μας είναι να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αυτονομίας των μαθητών/τριών, τόσο σε μαθησιακό, όσο και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο για τη μετάβασή τους από την εξατομικευμένη υποστήριξη στην αυτόνομη λειτουργία τους στο πλαίσιο της τάξης. Ο στιγματισμός δεν έχει θέση στα σχολεία. Η Περιφέρεια Θεσσαλίας τον αποβάλλει και ανοίγει την πόρτα της συμπερίληψης και της ισοτιμίας».