Αντίθετη η ΚΕΔΕ στο νομοσχέδιο για το νερό
Την αντίθεσή της στο προωθούμενο από το Υπυργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας νομοσχέδιο για την συνένωση τν Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης εξέφρασε η ΚΕΔΕ και κατά τη συνδρίασηη του διοικητικού της Συμβουλίου στη Λάρισα.
Για το σημαντικό αυτό ζήτημα, που αποκτά διαστάσεις και λόγω του κινδύνου της λειψυδρίας, επισημάνθηκε ότι υπάρχει ήδη από το ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο, σαφής στάση και «κόκκινες γραμμές» για το ζήτημα.
Πέραν του περιεχομένου το σχεδίου νόμου που έχει σταλεί στην Ένωση των δήμω για να μελετηθεί και να ξεκινήσει η απαιτούμενη διαβούλευση, ενστάσεις υπάρχουν σε οικονομικά και διοικητικά ζητήματα, καθώς και στο στενό χρονικό περιθώριο που δίνεται για την εφαρμογή των διατάξεων.
Μάλιστα, τονίζεται ότι στο σχέδιο νόμου δεν λαμβάνονται υπόψη παράμετροι όπως τα υδρολογικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, ο πληθυσμός και οι ιδιομορφίες.
Επίσης ένσταση υπάρχει και στην θέση του υπουργείου, οι όποιες αποφάσεις ληφθούν για τη γεωγραφική κατανομή των νέων επιχειρήσεων ύδρευση να γίνουν μετά το πέρας της διαβούλευσης και της αξιολόγησης των εναλλακτικών προτάσεων που θα κατατεθούν.
Αποτελέσματα από την επεξεργασία του νομοσχεδίου
Οι διαφωνία των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης Ά βαθμού αποτυπώνονται σε εννέα τομείς τους οποίους ανέλυσε ο πρόεδρος της επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας της ΚΕΔΕ και πρώην δήμαρχος θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Αφού είπε ότι το νομοσχέδιο αποτελείται από πέντε μέρη και συνολικά 66 άρθρα και έχει σκοπό την αναδιοργάνωση των ΔΕΥΑ και της διαχείρισης των δικτύων ομβρίων υδάτων, εστίασε σε ένα προς ένα στα σημεία όπου η Αυτοδιοίκηση δεν συμφωνεί.
Συγκεκριμένα, ως επιτροπή μετά την επεξεργασία του νομοσχεδίου επισημαίνει:
- Αναφέρεται η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ με την ίδρυση των θυγατρικών «ΕΥΔΑΠ Υποστήριξης» και ΕΥΑΘ Βόλβης- Λαγκαδά.
- Για μία ακόμη φορά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανοίγει ένα τόσο σημαντικό θέμα με διαδικασίες κατεπείγοντος, μέσα σε ασφυκτικές προθεσμίες για την εφαρμογή του.
- Εντύπωση προκαλλεί το ότι το επισπεύδον Υπουργείο δεν είναι το Εσωτερικών, αλλά το ΥΠΕΝ, όπως έγινε και με το νομσχέδιο για τα απορρίμματα.
- Μέσα από το ν/σ, γίνεται μια αδρή προσπάθεια επίλυσης συγκεκριμένων προβλημάτων στον τομέα των υδάτων. Δυστυχώς, όμως, όχι μόνο δεν υιοθετούνται βιώσιμες και λειτουργικές λύσεις, αλλά αντιθέτως, δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα αναφορικά με τη διαχείριση του πόσιμου νερού, αφού υποτιμάται το έργο των παρόχων δημοτικού χαρακτήρα, και τα ζητήματα της υποστελέχωσης και της ενεργειακής κατανάλωσης.
Σε αυτά, όπως τονίστηκε, αν συμπεριληφθεί και ο κίνδυνος της λειψυδρίας, διαπιστώνεται ότι το νομοσχέδιο αφήνει άλυτα σημαντικά προβλήματα.
- Για τις υπηρεσίες ύδρευσης, από το ν/σ δεν φαίνεται να βελτιώνεται η παροχή των υπηρεσιών με την αναγκαστική συννένωση των ΔΕΥΑ σε νέες επιχειρήσεις σε επίπεδο Περιφερειακή Ενότητας
- Συννενώνονται αναγκαστικά ανομοιγενείς φορείς σε θέματα λειτουργίας και οικονομικής κατάστασης χωρίς αντικειμενικά κριτίρια. Οι οριζόντιες συννενώσεςι, όπως είπε ο Κ. Ζέρβας, θα είναι αποτυχημένες και αναποτελεσματικές.
- Δεν έχει προηγηθεί καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και υποτιμάται ο τρόπος λειτουργίας των ΔΕΥΑ που χαρακτηρίζονται από το στοιχείο της τοπικότητας και της δυνατότητας άμεσης ανταπόκρισης.
- Στο νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί διατάξεις δύο ταχυτήτων, στο θέμα της αποπληρωμής οφειλών των δημοτικών επιχειρήσεων προς τους παρόχους ενέργειας. Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε, συνδέεται η οικονομική ενίσχυση ως 250 εκατομμύρια ευρώ για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ΔΕΥΑ με την συγχώνευσή του ή όχι.
Χαρακτηριστικό είναι ότι αυτές που συννενώνονται λαμβάνουν 70% επιδότηση και 30% δάνειο, ενώ αυτές που δεν συννενώνονται ακριβώς το αντίθετο. Τα ποσά των δόσεων θα παρακρατούνται από τους ΚΑΠ.
- Δεν επιλύονται τα προβλήματα υποστελέχωσης, αφού οι προϋποθέσεις που τίθεντε για προσλήψεις τις καθιστούν σχεδόν ανέφικτες για τους περισσότερους δήμους της χώρας.
- Επίσης, δεν προκύπτει καμία αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους και της ενεργειακής αυτάρκιας των Επιχειρήσεων, δεδομένου ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για ειδικό τιμολόγιο καθώς και το σκεπτικό ανάθεσης στις θυγατρικές ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ που δεν έχουν γίνει ακόμη, των μελετών για τη λειψυδρία.
- Για την εφαρμογή των διατάξεων προβλέπεται η έκδοση πολλών ρυθμιστικών υπουργικών αποφάσεων που καθιστούν μη εφαρμόσιμα τα στενά χρονοδιαγράμματα των έξι μηνών που έχουν τεθεί.
Κλείνοντας, ο Κ. Ζέρβας είπε ότι, χωρίς τάσεις αφορισμού, στο ν/σ που παραδόθηκε στην Αυτοδιοίκηση υπάρχουν βελτιώσεις σε σχ΄ση με το πρώτο κείμενο που είχε δοθεί και απορριφθεί μόνο για την αυτοτέλεια των νησιωτικών δήμων.
Ακόμη, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι είνια ορατός ο κίνδυνος να εγκλωβιστέι η διαβούλευση για την αναγκαία αυτή μεταρρύθμιση, αν δεν υιοθετηθούν και οι προτάσεις της ΚΕΔΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής για το νερό.
Από την πλευρά το ο πρόεδρος της Ένωσης, Λάζαρς Κυρίζογλου, υπενθύμισε στο σώμα ότι με πρωτοβουλία Θοδωρή Λιβάνιου υπήρξε ευρεία συνάντηση όλων των εμπλεκομένων στο Υπουργείο Εσωτερικών για το θέμα της διαχείρισης των υδάτων όπου ειπώθηκαν οικονομικά και διοικητικά ζητήματα.
Τέλος, χαρακτήρισε θετική την μετάπτωση του ΥΠΕν που από μία ΔΕΥΑ ανάΠεριφέρεια τις κάνει μία ανά Περιφερειακή Ενότητα και επανέλαβε ότι πρόταση της ΚΕΔΕ είναι οι συννενώσεις να είναι εθελοντικές και όχι καταναγκαστικές.