Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την Οδική Ασφάλεια
Χωρίς τροποποιήσεις, παρά τις έντονες αντιδράσεις των δήμων, και τα όσα ειπώθηκαν και στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ, κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια.
Το νέο νομοσχέδιο με τίτλο «Ψηφιακή Ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας», που εισάγει ένα νέο σύστημα καταγραφής, επεξεργασίας και βεβαίωσης παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έχει στόχο να δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό, διαφανές και δίκαιο σύστημα αξιολόγησης της οδικής συμπεριφοράς, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία.
Βασικός πυλώνας του είναι η δημιουργία ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος, στο οποίο θα συγκεντρώνονται όλες οι παραβάσεις Κ.Ο.Κ., ανεξαρτήτως αν διαπιστώνονται από την Τροχαία, από αυτοματοποιημένα συστήματα ή από δημοτικές αρχές όπου λειτουργούν αντίστοιχες υποδομές.
Με την εφαρμογή του η ψηφιακή καταχώρηση των παραβάσεων θα είναι άμεση, το πληρωμή του προστίμου θα ελέγχεται, ενώ δεν θα υπάρχουν πλέον οι γνωστές χειρόγραφες κλήσεις.
Παράλληλα, ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του νομοσχεδίου είναι η θεσμοθέτηση ενός ενιαίου εθνικού δικτύου καμερών, μέσω των οποίων θα γίνεται η καταγραφή των σοβαρών παραβάσεων.
Στο σύστημα θα συνδεθούν όλες οι κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας, ακόμη και των δήμων, προκειμένου να λειτουργεί ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα, βάσει συγκεκριμένης για όλους τους φορείς διαδικασία.
Το θέμα που έχει προκαλέσει την αντίδραση της Αυτοδιοίκησης είναι η δημιουργία του φορέα Συστήματος Καμερών και Προστίμων, ο οποίος αναλαμβάνει:
την εγκατάσταση, συντήρηση και αναβάθμιση των καμερών,
τη λειτουργία του ενιαίου πληροφοριακού συστήματος,
τη διασφάλιση ότι κάθε παράβαση καταγράφεται με νομικά ισχυρό και τεχνικά αξιόπιστο τρόπο και τον συντονισμό με Τροχαία, Δήμους και ΑΑΔΕ, για την αδιάβλητη καταγραφή και τη διαφάνεια στη διαδικασία επιβολής προστίμων.
Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας θα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα, δεδομένου ότι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών:
αυξάνει την αποτρεπτική ισχύ των ελέγχων,
εξαλείφει παραθυράκια ατιμωρησίας,
μειώνει τη γραφειοκρατία για πολίτες και υπηρεσίες,
ενισχύει τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των δεδομένων, ενώ παράλληλα, δημιουργεί τη βάση για ένα σύστημα αξιολόγησης της οδικής συμπεριφοράς, όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Όσον αφορά στα πρόστιμα, προβλέπεται η είσπραξή τους από το Ελληνικό Δημόσιο μέσω της ΑΑΔΕ.
Αυτό σημαίνει ότι οι δήμοι δεν θα εισπράττουν πλέον τα πρόστιμα, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, αλλά θα λαμβάνουν πληροφοριακά δεδομένα και μέρος των εσόδων, ως ανταποδοτικός μηχανισμός.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι ένα ποσοστό εισπραττόμενων προστίμων θα αποδίδεται στους Δήμους, ενώ το ποσό αυτό θα συνδέεται με την περιοχή όπου καταγράφηκε η παράβαση, το κόστος συντήρησης ή υποστήριξης τοπικών υποδομών (οδοποιία, φωτεινή σηματοδότηση, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις) και δράσεις που αφορούν την οδική ασφάλεια, όπως πεζοδρομήσεις, σήμανση, παρεμβάσεις για ευάλωτους χρήστες (πεζοί, ΑμεΑ, ποδηλάτες).
Μάλιστα, τα έσοδα χαρακτηρίζονται ως “ειδικού σκοπού”, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να διατεθούν μόνο για έργα, παρεμβάσεις και δράσεις που αφορούν στην οδική ασφάλεια.
Με άλλα λόγια, οι δήμοι, τα έσοδα από τα πρόστιμα οφείλουν να τα δαπανήσουν αποκλειστικά για ανανέωση και αναβάθμιση σήμανσης, βελτίωση πεζοδρομίων, φωτεινούς σηματοδότες, κυκλοφοριακές μελέτες και εκπαιδευτικές δράσεις κυκλοφοριακής αγωγής.
Τέλος, στο νομοσχέδιο υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ των προστίμων που βεβαιώνουν οι Δήμοι, τα οποία πάνε απευθείας στα ταμεία του δήμου.