Οι εντεινόμενες πιέσεις από πλευράς των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και οι συνεχείς αλλαγές των δεδομένων που αφορούν στην απειλή της λειψυδρίας, φαίνεται ότι αποτελούν τους βασικότερους παράγοντες για την αλλαγή των σχεδίων του ΥΠΕΝ αναφορικά με τους φορείς διαχείρισης των υδάτων.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στο πλαίσιο της εξεύρεσης μόνιμης λύσης, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φαίνεται ότι εγκαταλείπει το αρχικό σχέδιο της δημιουργίας τριών εταιρειών που θα συγκέντρωναν όλη τη διαχείριση του υδάτινου πλούτου της χώρας.

Με κύριο ζητούμενο των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης, να διαχειρίζονται οι ίδιοι το πολύτιμο αγαθό, δεδομένου ότι γνωρίζουν τις ανάγκες του τόπου τους, και να διατηρήσουν το δημόσιο χαρακτήρα του νερού, εξετάζεται πλέον η λύση της σύστασης πολλαπλών περιφερειακών εταιρειών.

Το νέο σχέδιο με το οποίο θα επιχειρηθεί να μπει τάξη στο υπάρχον σύστημα που είναι ανεπαρκές και γεμάτο ελλείψεις για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και την σωστή διαχείριση των υδάτων, αναμένεται να τεθεί επί τάπητος στην  έκτακτη σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί υπό τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου τη Δευτέρα.

Να σημειωθεί ότι το αρχικό σχέδιο του ΥΠΕΝ που είχε προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις της Αυτοδιοίκησης, προέβλεπε τη συγκέντρωση όλων των 730 φορέων διαχείρισης υδάτων —ΔΕΥΑ, ΤΟΕΒ, περιφερειακών υπηρεσιών και άλλων— κάτω από τρεις εταιρείες. Πλέον, η φιλοσοφία αλλάζει.

Μετά την επανεξέταση των στοιχείων, προτείνεται πλεόν η δημιουργία 45 νέων νομικών οντοτήτων με τη μορφή Ανώνυμων Εταιρειών Δημοσίου Χαρακτήρα, είτε ανά Λεκάνη Απορροής Ποταμού, είτε ανά γεωγραφική περιφέρεια, ώστε να μειωθεί ο αριθμός τους και να ενισχυθεί η αποδοτικότητα.

Σε αυτό το σχέδιο, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και ΟΑΚ παραμένουν εκτός και συνεχίζουν αυτόνομα, με δυνατότητα εξαγοράς μικρότερων εταιρειών.

Από την άλλη πλευρά, οι νέες ΑΕ θα αναλάβουν τη διαχείριση υφιστάμενων υποδομών, την υλοποίηση νέων έργων και τη διαχείριση μεγάλων περιφερειακών φραγμάτων και δικτύων.

Επίσης, όλες οι ΔΕΥΑ και οι ΤΟΕΒ θα συμμετέχουν εισφέροντας τα περιουσιακά τους στοιχεία και τις υποχρεώσεις τους στις νέες εταιρείες της περιοχής τους.

Σημαντικός παράγοντας για την προώθηση του νέου σχεδίου… που αποτελούσε αγκάθι για την εφαρμογή του προηγούμενου, είναι και η όσο το δυνατό μικρότερη επιβάρυνση του κρατικού ταμείου.

Για το λόγο αυτό και προκειμένου η χρηματοδότηση να μην επιβαρύνει το δημόσιο χρέος, η συγκέντρωση των περιουσιακών στοιχείων κάθε περιοχής θα δημιουργεί μια «Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση» που θα εξασφαλίζει σταθερά έσοδα και δανειοληπτική ικανότητα.

Το πλεονέκτημά του έγκειται στο ότι οι νέες εταιρείες θα μπορούν να αντλούν χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, χωρίς να επιβαρύνεται το δημόσιο χρέος.

Χαρακτηριστικό των οικονομικών απαιτήσεων του όλου εγχειρήματος είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του2022, η Ελλάδα χρειάζεται 10,24 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση και κατασκευή έργων ύδρευσης και άρδευσης.

Μόνο για την Αττική, εκτιμάται ότι απαιτούνται 500–700 εκατ. ευρώ για να εξασφαλιστεί επάρκεια νερού τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα, μεγάλες ανάγκες παρουσιάζουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, τα Ιόνια, η Κρήτη, η Θεσσαλία και η Πελοπόννησος.