Κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης του Δημοσίου, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τη συμμετοχή 64.789 πολιτών, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε: «Αποδεικνύεται ότι το Δημόσιο μπορεί να γίνεται όλο και καλύτερο». Ο ίδιος υπενθύμισε πως «για πρώτη φορά δόθηκε στους πολίτες η δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες του κράτους και την εξυπηρέτηση που έχει στην καθημερινότητά του αλλά και από κεντρικές υπηρεσίες».

Ο Πρωθυπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στον χαρακτήρα της συμμετοχής, επισημαίνοντας πως «στόχος μας είναι το Δημόσιο να γίνεται όλο και καλύτερο. 65.000 πολίτες έλαβαν μέρος στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση για το Δημόσιο που έχει γίνει ποτέ. Είναι ένας καθρέφτης της πραγματικότητας που βιώνει ο πολίτης και όχι όπως τη φανταζόμαστε εμείς». Υπογράμμισε, επίσης, ότι «τώρα είναι στο χέρι μας τα αποτελέσματα να μετουσιωθούν σε δράσεις που βελτιώσουν τις υπηρεσίες αλλά και το ίδιο να κάνουν οι δήμαρχοι».

Συνεχίζοντας, ανέφερε: «Όπως φάνηκε από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, δεν έχουμε ιδιαίτερες γεωγραφικές διαφορές στην αξιολόγηση. Υπάρχουν ειδικά θέματα που απασχολούν περιοχές όπως το οδικό δίκτυο στα νησιά. Πολύ ενδιαφέρουσα η βαθμολόγηση της Λέσβου όπου φάνηκε πώς ένα έργο μπορεί να αλλάξει την αντιμετώπιση των πολιτών. Μας είπαν αυτά που υποψιαζόμασταν για τις καθυστερήσεις στην Κτηματογράφηση, για τη γραφειοκρατία για τις εκδόσεις διαμονής εποχιακών εργατών. Από την άλλη πλευρά θετικά οριζόντια διαγενεακά σε όλη τη χώρα αξιολογείται θετικά το gov.gr που έκλεισε 5 χρόνια λειτουργίας. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης στην πρωτοβουλία που λάβαμε ενώ σημειώνω και τη θετική ανταπόκριση για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Είναι μεικτή η εικόνα στις συγκοινωνίες. Ενδιαφέρον έχουν όσα λένε οι ίδιοι οι πολίτες για τις δημοτικές υπηρεσίες. Πρέπει να προβληματιστούν οι δήμαρχοι».

Ο κ. Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά και στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης, εκφράζοντας ανησυχία για τις καθυστερήσεις και τονίζοντας πως το σύστημα έκδοσης αδειών έχει φτάσει στα όριά του και απαιτεί αναμόρφωση.

Κλείνοντας, σημείωσε: «Κάτι αλλάζει στο Δημόσιο, υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν» και έστειλε σαφές μήνυμα, τονίζοντας: «Όσοι αρνούνται την αξιολόγηση, αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες», επισημαίνοντας τη σημασία της μέτρησης ως προϋπόθεση για την αξιολόγηση.

65.000 πολίτες συμμετείχαν στην αξιολόγηση Δημοσίου

Ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη ανέλυσαν διεξοδικά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης δημοσίου από τους πολίτες. Η διαδικασία αξιολόγησης διήρκησε 26 ημέρες και ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου 2024. Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο στη διαδικασία αξιολόγησης που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου συμμετείχαν 65.000 πολίτες.

Ψήφος εμπιστοσύνης δόθηκε από τους πολίτες στις ψηφιακές υπηρεσίες, ενώ δυσαρέσκεια εκφράστηκε για τους δήμους.

Τα βασικά συμπεράσματα από την επεξεργασία των δεδομένων ήταν:

  • Οι μεγάλοι οριζόντιοι φορείς του Δημοσίου έχουν ομοιόμορφη αξιολόγηση.
  • Η ικανοποίηση για τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα εξαρτάται από την εξυπηρέτηση της περιοχής.
  • Υψηλή αξιολόγηση των υπηρεσιών του Gov.gr.
  • Το οδικό δίκτυο στη νησιωτική Ελλάδα είναι σοβαρό πρόβλημα.
  • Τα σημαντικότερα προβλήματα στους δήμους αφορούν οδικό δίκτυο, πεζοδρόμια, χώρους στάθμευσης.
  • Χαμηλή βαθμολογία για τις υπηρεσίες δόμησης.
  • Λίγο καλύτερη η κατάσταση στην καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό.
  • Διαπιστώνεται ανάγκη για έμφαση στις βασικές υποδομές των δήμων.

Από τους δήμους που αξιολογήθηκαν, κρίθηκε το δείγμα επαρκές με πρώτο τον δήμο Αθηναίων και να ακολουθούν Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο.

Οι υπηρεσίες με τις περισσότερες αξιολογήσεις:

Αξιολόγηση Δημοσίου

Η βαθμολόγηση κρατικών υπηρεσιών:

Αξιολόγηση Δημοσίου

Πολύ θετική ήταν αξιολόγηση τις περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες:

Πρωτιά για τις υπεύθυνες δηλώσεις του Gov.gr:

Αξιολόγηση Δημοσίου

Για το Κτηματολόγιο οι χαμηλότερες αξιολογήσεις υπήρξαν εκεί που σημειώνονται οι περισσότερες εκκρεμότητες ενώ το ίδιο ίσχυσε για τις υπηρεσίες απονομής ασύλου. Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες όπου υπάρχει μετρό, δόθηκαν θετικές αξιολογήσεις.

Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο οι περισσότεροι έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στην αξιολόγηση.

Αξιολόγηση στις υπηρεσίες Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Στις 23 αρμοδιότητες βαθμολογήθηκαν κοντά ή κάτω από την βάση υπηρεσίες όπως η κατάσταση του οδικού δικτύου, η καθαριότητα, το πρόβλημα στάθμευσης, οι υπηρεσίες δόμησης.

Ειδικά για την κατάσταση του οδικού δικτύου οι χαμηλότερες βαθμολογίες δόθηκαν σε Κέρκυρα και Πρέβεζα.

Αξιολόγηση Δημοσίου

Σε επίπεδο δήμων το «χρυσό» για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες πήρε η Γλυφάδα και στην καθαριότητα η Καστοριά.

Το Άργος Ορεστικό πήρε την πρώτη θέση για τις υποδομές σε δημοτικά, γυμνάσια και παιδικούς σταθμούς.

Όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης, την υψηλότερη βαθμολογία πήρε ο Τύρναβος, στις υπηρεσίες δόμησης το Κιλελέρ και τη δημοτική συγκοινωνία το Ελληνικό ενώ στη δημοτική αστυνομία η Ιεράπετρα.

Οι πολίτες ζήτησαν, επίσης, την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών κοινωνικής ασφάλειας, της υγείας και της ασφάλισης ενώ ζητούν καλύτερους δρόμους, καλύτερα πεζοδρόμια, περισσότερη ανακύκλωση.

Η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων

Για εικονική αριστεία μέχρι σήμερα έκανε λόγο η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη σύμφωνα με την οποία από τους 193.000 αρίστους το 2019, οι προϊστάμενοι τους όρισαν σε 54.000 το 2023 ενώ μετά από επεξεργασία από ΑΙ πέσαμε στους 15.000.

Παρόμοια εικόνα και στους προϊσταμένους, καθώς το 2019 το 90% ήταν άριστοι και πλέον αριθμούν περίπου 8.400

Όπως είπε, επίσης, 19.517 υπάλληλοι το 2023 πήραν μπόνους παραγωγικότητας 29 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα αυξάνεται ο αριθμός των υπαλλήλων χαμηλής παραγωγικότητας που έχουν εντοπιστεί.