“Το κυκλοφοριακό ζήτημα δεν μπορεί να παραμείνει άλλο κάτω από το χαλί”, άρθρο του Κίμωνα Λογοθέτη, Συμβούλου διαχείρισης κυκλοφορίας
"Έχει φτάσει η ώρα να σταματήσουν οι καθυστερήσεις και να δοθεί προτεραιότητα σε άμεσες λύσεις που μπορούν να κάνουν τη διαφορά".
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική έχει πλέον φτάσει σε κρίσιμο σημείο, με τις κεντρικές οδικές αρτηρίες να είναι ασφυκτικά γεμάτες και να ξεπερνούν την κυκλοφοριακή τους ικανότητα. Οι οδηγοί χάνουν αμέτρητες ώρες στους δρόμους, επηρεάζοντας όχι μόνο την ποιότητα της ζωής τους, αλλά και την παραγωγικότητα ολόκληρης της πόλης. Παρόλα αυτά, η Αττική παραμένει η μοναδική μητροπολιτική περιοχή χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης κυκλοφορίας.
Η πολιτική αδράνεια και οι εξαγγελίες χωρίς ουσία
Μέχρι σήμερα, κανένας πολιτικός δεν έχει αναλάβει σοβαρά την ευθύνη για την επίλυση του ζητήματος. Αντί για άμεσες ενέργειες, παρατηρούμε μεμονωμένες εξαγγελίες για μεγάλα έργα υποδομής ή σχέδια που υπόσχονται αποτελέσματα στο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τοποθέτηση καμερών για την καταγραφή τροχαίων παραβάσεων, ένα έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Όμως, το ερώτημα παραμένει: Τι γίνεται μέχρι τότε; Η έλλειψη συλλογικού σχεδίου και η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων έχουν οδηγήσει σε ένα αδιέξοδο. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, χρειάζονται άμεσες, υλοποιήσιμες λύσεις που θα ανακουφίσουν την κυκλοφορία σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Πιθανές λύσεις για το κυκλοφοριακό
Η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί με την εφαρμογή άμεσων μέτρων, όπως:
1. Επικαιροποίηση του δακτυλίου: Αναθεώρηση των γεωγραφικών ορίων και των περιβαλλοντικών κριτηρίων, καθώς και επέκταση του ωραρίου εφαρμογής του.
2. Κλιμακωτό ωράριο: Εφαρμογή διαφοροποιημένων ωραρίων στο Δημόσιο και τα σχολεία για αποσυμφόρηση των δρόμων.
3. Ωράριο τροφοδοσίας καταστημάτων: Τήρηση συγκεκριμένων ωραρίων για την τροφοδοσία των επιχειρήσεων.
4. Παρεμβάσεις στον Κηφισό: Άμεση βελτίωση της διαγράμμισης και ανακατανομή της κυκλοφορίας στα στενά σημεία.
5. Αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων: Ενίσχυση της αστυνόμευσης και βελτίωση των υποδομών τους.
6. Ποιοτικός έλεγχος ΚΤΕΟ: Διασφάλιση της ποιότητας και απομάκρυνση ρυπογόνων και επικίνδυνων οχημάτων από την κυκλοφορία.
7. Έξυπνοι φωτεινοί σηματοδότες: Τοποθέτηση συστημάτων που προσαρμόζουν το πρόγραμμά τους σε πραγματικό χρόνο βάσει κυκλοφοριακών δεδομένων.
8. Φωτοβολταϊκά συστήματα στα φανάρια: Διασφάλιση λειτουργίας σε περιπτώσεις διακοπής ρεύματος.
9. Συντήρηση σήμανσης και διαγραμμίσεων με ευδιάκριτες πινακίδες του ΚΟΚ και διαγραμμίσεις.
10. Υποδομές στάθμευσης: Δημιουργία χώρων στάθμευσης για Ι.Χ. και τουριστικά λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.
Ο ρόλος του συντονισμού:
Το πρόβλημα της πολυδιάσπασης των αρμοδιοτήτων πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Η δημιουργία μιας διυπουργικής συντονιστικής επιτροπής, που θα περιλαμβάνει τα Υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, είναι απαραίτητη για τη χάραξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης. Οι λύσεις πρέπει να είναι σαφείς, υλοποιήσιμες και να συνοδεύονται από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Το μέλλον της κυκλοφορίας στην Αττική
Οι πολίτες έχουν εξαντλήσει την υπομονή τους. Η ανάγκη για δράση είναι επιτακτική. Και όσο πλησιάζουμε προς τις γιορτές των Χριστουγέννων οδεύουμε προς το οριστικό μποτιλιάρισμα, υπάρχει ο κίνδυνος να δυσκολευόμαστε ακόμη και να ξεπαρκάρουμε για να μπούμε στην κυκλοφορία. Το κυκλοφοριακό ζήτημα δεν μπορεί να παραμένει άλλο «κάτω από το χαλί», καθώς επηρεάζει σημαντικά την καθημερινότητα και την ποιότητα της ζωής στην Αττική. Έχει φτάσει η ώρα να σταματήσουν οι καθυστερήσεις και να δοθεί προτεραιότητα σε άμεσες λύσεις που μπορούν να κάνουν τη διαφορά.